Geplaatst op

Marloes de Bie deed mee aan de BewonersAdviesGroep over ‘doorstroming’. Met doorstroming wordt bedoeld dat huurders gemakkelijk naar een andere woning kunnen verhuizen. "Bewoners van een gezinswoning blijven vaak in de woning, ook als de kinderen eenmaal het huis uit zijn. Begrijpelijk, wie wil er nu verhuizen naar een kleinere woning als de huur gelijk blijft? Toch levert dit een spanning op, als iedereen blijft zitten waar ie zit, valt er weinig te kiezen." Samen met acht andere huurders ging Marloes vier avonden brainstormen over dit onderwerp en gaf Nijestee advies over het bevorderen van de doorstroom.

"Zelf huur ik al 25 jaar een woning van Nijestee en daarnaast houd ik me bezig met armoedebeleid. Tijdens de BinnensteBuitendag in 2014 werd het mij duidelijk dat de nieuwe woningwet ingrijpende gevolgen zal hebben. Toen Nijestee mij vroeg om een keer mee te praten tijdens een BAG, ben ik daar direct op ingegaan. Meepraten is niet alleen leuk, ik voel me ook gehoord als huurder.

Je wordt vanuit huurdersperspectief meegenomen in de gedachtegang en dilemma's van Nijestee

Marloes de Bie - Deelnemer BewonersAdviesGroep (BAG)

"De dynamiek in de groep was goed en het was erg leuk om dit met elkaar te doen. Roelof Otten van Nijestee leidt de bijeenkomsten en dat doet hij op een leuke manier, erg betrokken. Het mooie aan zo'n BAG is dat iedere huurder zijn eigen verhaal en ervaring heeft, maar dat je met elkaar een gemeenschappelijk belang deelt. Zo kun je vanuit verschillende perspectieven tot een goed advies komen. Een mooie samenwerking!"

Deel dit verhaal

Andere bewonersverhalen

“Nijestee hielp mij met mijn huurschuld”

Liesanne schaamt zich niet voor haar huurschuld en geldproblemen: “Nee, niet echt, want er zijn zo veel mensen die dat hebben. En met die hoge energieprijzen enzo is het bijna logisch. Alleen voor mijn familie vind ik het wel een dingetje, zo van ‘had ik het niet beter kunnen doen’. Maar echt schamen? Nee.”
Lees meer
Patrick Schuringa

Huurder Patrick denkt mee over aanpak Nijestee

Stel: je huurt een woning. Je bent best tevreden, maar niet over alles. Je vindt bijvoorbeeld de ingang van je woongebouw vaak vies en er zijn buren die er een zooitje van maken. Dan ga je bellen of mailen; je geeft de klachten door. En dan verwacht je dat er wat aan gedaan wordt. Dat is één manier. De andere manier is: de verhuurder vraagt aan jou wat jij zou doen. En wat je allemaal nog meer belangrijk vindt om fijn te wonen. En je gaat uitgebreid nadenken en praten met andere huurders en betrokken mensen over hoe huren in Groningen zou moeten zijn.
Lees meer