Geplaatst op

"Samen met mijn vrouw woon ik in de Groningse wijk Waterland. Vier jaar geleden kregen we samen met 24 andere buren zonnepanelen op het dak van onze woning. In onze buurt is een Ecologische Huurdersvereniging actief. Na een inventarisatie in de buurt bleek dat meerdere bewoners belangstelling hadden voor zonnepanelen. De huurdersvereniging heeft contact gezocht met Grunneger Power. Deze organisatie helpt mensen bij het opwekken van eigen duurzame energie. Grunneger Power is in gesprek gegaan met Nijestee om te informeren naar de financiering van zonnepanelen. Nijestee heeft de voorinvestering gedaan. De kosten worden vervolgens verrekend via de huur. Daardoor is de huurprijs iets gestegen, maar daar staat tegenover dat we minder hoeven te betalen voor elektriciteit. Onder de streep zijn we goedkoper uit, mede doordat we ook een zonneboiler hebben. En het grote voordeel is natuurlijk dat we zelfvoorzienend zijn!

In de zomer douche ik gratis

De heer Arends -

Naast de zonnepanelen hebben we ook zonnecollectoren voor het opwarmen van ons water. Nijestee heeft ons een aanbod gedaan voor een warmwaterboiler omdat wij in een ecologische wijk wonen. Het koude leidingwater wordt voor een deel opgewarmd door de zon. Daardoor kunnen we in de zomer vrijwel gratis douchen. Er komt geen kolencentrale meer aan te pas. We hebben het nu in eigen hand en dat is toch fijn wonen."

Deel dit verhaal

Andere bewonersverhalen

“Nijestee hielp mij met mijn huurschuld”

Liesanne schaamt zich niet voor haar huurschuld en geldproblemen: “Nee, niet echt, want er zijn zo veel mensen die dat hebben. En met die hoge energieprijzen enzo is het bijna logisch. Alleen voor mijn familie vind ik het wel een dingetje, zo van ‘had ik het niet beter kunnen doen’. Maar echt schamen? Nee.”
Lees meer
Patrick Schuringa

Huurder Patrick denkt mee over aanpak Nijestee

Stel: je huurt een woning. Je bent best tevreden, maar niet over alles. Je vindt bijvoorbeeld de ingang van je woongebouw vaak vies en er zijn buren die er een zooitje van maken. Dan ga je bellen of mailen; je geeft de klachten door. En dan verwacht je dat er wat aan gedaan wordt. Dat is één manier. De andere manier is: de verhuurder vraagt aan jou wat jij zou doen. En wat je allemaal nog meer belangrijk vindt om fijn te wonen. En je gaat uitgebreid nadenken en praten met andere huurders en betrokken mensen over hoe huren in Groningen zou moeten zijn.
Lees meer